سبک پست مدرن در معماری داخلی

پست مدرن سبکی است که در بر گیرنده طرح ها و ترکیب های مختلف و متنوعی از بافت هایی مانند چرم، مخمل ها، رنگ های مختلف طراحی، خطوط غیر متوازن و… است. معماری پست مدرن یا پسانوگرا به استفاده از رنگ های پر زرق و برق و آرایه های نامتجانس معروف است.این سبک که طرفداران خاص خود را دارد، با استفاده از اجسام دکوراتیو خارج از قوانین و قواعد منظم در منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه و تولد طراحی پست مدرن

در دهه 1970 و در طول دهه 1980، طراحان پست مدرن به دنبال خروج از قوانین یکنواخت،بی روح ونه چندان جذاب مدرنیسم بودند. آن ها رسمیت، سلیقه جهانی و جدیت را ازطراحی ها بیرون کردند و درعوض اشیاء زرق و برق دارو شیک را با فضای داخلی و معماری رسا و نمادین ترکیب کردند.

ویژگی ها و جزئیات دکوراسیون پست مدرن

ما در این بخش از دنیای مد نمناک به جستجوی تعدادی ازویژگی های طراحی پست مدرن پرداخته ایم که آن ها را با شما کاربران عزیزبه اشتراک می گذاریم.

پیچیدگی و تناقض

هیچ چیز در طراحی پست مدرن ساده نیست و تقریباً همه چیز پیچشی روی فرم ها و نمادگرایی است. این واکنشی است در برابر قوانین سفت و سخت معماری مدرنیسم که درآن خطوط شکسته، تزئینات غیر ضروری، زوایای نامناسب و فرم نامتقارن قابل مشاهده می باشد.

استفاده ازرنگ های جسورانه و الگوهای متناقض

طراحی پست مدرن اغلب با رنگ های اشباع شده، الگوهای بلند و تضادهای قابل لمس مشخص می شود.

طراحان پست مدرن همیشه قصد دارند که اشیای به کار برده شده در طراحی هایشان به روزو به مد باشند وازبه کاربردن اشیای ازمد افتاده درکارشان اجتناب می کنند.

برهم زدن روزمرگی و عادی انگاری

طراحان پست مدرن از رنگ، الگو و تزیینات استفاده می کنند تا اشیاء معمولی و روزمره را به اشیایی برای تفکر بصری تبدیل کنند.

استفاده ازاجزای زائد

عناصرواجزای معماری اغلب اشیاء زائد هستند وفقط برای تزیین یا اشباع دید عمومی وجود دارند.

تبدیل مواد ارزان قیمت به اشیاء گران قیمت

در تغییر سلسله مراتب، طراحی پست مدرن مواد ارزان و روزمره را به اشیاء گران قیمت تبدیل می کند. پلاستیک و مقوا برخی از مواد کلیدی مورد استفاده هستند که از طریق طراحی فردی به اشیایی بسیارگران وزیبا تبدیل می شوند.

آمیزش فرهنگ عامه و فرهنگ عالی

طراحان پست مدرن همچنین به دنبال برهم زدن سلسله مراتب فرهنگ عامه و فرهنگ عالی با ترکیب تصاویرو اشکال هریک ازاین دو با هم هستند.

اشارات نمادین و تاریخی

طراحان پست مدرن نماد گرایی را که توسط طراحان مدرنیست رها شده بود، دوباره به معماری بازگرداندند و با اشکال بیانی بازی کردند. آن ها تاریخ را برای به دست آوردن اشکال عجیب وغریب ودرعین حال زیبا زیرورو کردند و آن ها را بر روی اشیاء غیرمنتظره اعمال کردند.

استفاده ازطنز، کنایه، شوخ طبعی و تقلید

یک کلمه ازموارد بالا انتخاب کنید؛ طراحی پست مدرن به این منظور است که شما را به فکر وادار کند. آنچه را که درباره اشیاء، معماری و سلسله مراتب آن می دانید، دوباره تفسیر کنید. گاهی استفاده ازاشیاء ولوازم دراین گونه معماری البته به صورت عامدانه بیانگر گونه ای طنز و کنایه است.

ارزش بیشتری برای ظاهرو سطح قائل شدن

طراحی پست مدرن همیشه روی سطح اعمال می شود وعمق واقعی ندارد. بنابراین، پست مدرنیسم به جای معنا، ارزش و محتوا، بر ظاهر و سطحی بودن تاکید می کند.

استفاده از رنگ های گرم

استفاده از رنگ های گرم در طراحی مانند کرمی و طلایی و اخرایی و … باعث می شود ما با فضایی گرم و صمیمی مواجه شویم. البته در سبک پست مدرن انتخاب همه رنگ ها جایز می باشد ولی رنگ های گفته شده تاثیرات بسزایی در سبک پست مدرنیسم دارد.

نور در دکوراسیون پست مدرن

در معماری پست مدرن رنگ های متضاد و نورهایی فوق درخشان (همچون نئون) جایگاه خاصی دارند و این دکوراسیون تلفیقی از هم نشینی مسالمت آمیز حجم های هندسی ساده در کنار رنگ ها و نورها است.

حال شما با درکنارهم قراردادن این ویژگی ها، شاهد طراحی پست مدرن که شاهکاری برای تفکرزیبایی شناختی ولذت بصری است، خواهید بود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی