معماری باغ ایتالیایی (رومی)

در روزهای اقتدار امپراطوری روم , باغ های ایتالیایی ترکیبی از مجموعه درختان زینتی و گیاهانی مانند مورد و شمشاد ایکلس بوده است.در این باغ ها سنگ ریزه ها و انواع صدف های دریایی را برای تزئین بکار می بردند و در ادامه , این روش به تدریج در طول تاریخ کاربرد مجسمه در باغ ها و پارک های اطراف قصرها مرسوم گردید.نکته قابل توجه این است که در دوره رنسانس قرینه سازی کاملا مشهود بوده اما به تدریج کم رنگ گردیده است.

در باغ ایتالیایی فواره و خروج آب از دهان یا قسمتهای دیگر مجسمه متداول بوده است که به بقیه کشورهای اروپایی نیز رسوخ کرده و حتی کشورهای اسیایی هم به تقلید از آن پرداختند .برای مثال به کوهستانی مشهد می توان اشاره کرد که نمونه ای از یک باغ ایتالیایی است که با بررسی اجمالی می توان نشانه های آن را دریافت , از جمله مشاهده ارتفاع سطح و احداث ساختمانی در قسمت میانی و بالایی و وجود استخر بزرگی یا مجسمه ای در میان و مقابل ساختمان , به همراه پلکان وسیع با مجسمه دوشیر در طرفین.

ناگفته نماند که منظور از باغ ایتالیایی یا باغ فرانسوی و غیره , باغ های کلاسیک آنهاست نه پارک های مدرن و آنچه اکنون به سبک ایتالیایی یا انگلیسی باغ سازی می کنند.

در زمان های بسیار دور قبل از آنکه اولین باغ توده ­ای در انگلستان بوجود آید، طراحی باغ در ایتالیا، همانند دیگر تغییرات محیطی دوره تحولی وسیعی را شروع کرد. سبک باغسازی ایتالیایی به تدریج تا اوایل قرن شانزدهم به کشورهای مجاور مانند فرانسه برده شد.

باغسازی ایتالیایی کلاسیک، سبک جدیدی از باغ است که در اواخر قرن ۱۵ با ویلاهای موفقی در رم و فلورانس شناخته شد. پیش از این، باغ ­های قرون وسطی ایتالیایی، باغ ­هایی درونگرا بودند. این باغ ها بوسیله دیوارهایی محصور شده که به سبزیجات، میوه­ ها و گیاهان دارویی برای تفکر و دعا کردن در باغ صومعه اختصاص یافته بودند.

باغ رنسانس ایتالیایی

باغ رنسانس ایتالیایی دیوار بین باغ، خانه و منظر بیرون را شکست تا نگاهی برونگرا از نظر فیزیکی و ذهنی ایجاد کند. باغ رنسانس ایتالیایی عمدتا برای اهداف خوش گذرانی و همچنین باغ تولیدی ایجاد می ­شد. این باغ ها توسط پژوهشگران رنسانس از مدل­ های رومی کلاسیک، از آرمان های کلاسیک نظم و زیبایی الهام گرفته شد. همچنین برای لذت بردن از باغ و منظر و برای لذت بردن از مناظر، صداها و بوهایی که باغ در خود دارد، پدید آمد. باغ های اولیه رنسانس، با تونل­ های سبز و درختان برای سایه اندازی و یک باغ مخفی (secret garden) محصور شده، طراحی شده اند.

باغ ­های سنتی ایتالیایی

باغ ­های سنتی ایتالیایی در طراحی به صورت رسمی هستند. این باغ ها با بسترهای هندسی متقارن به شکل مربع، مستطیل یا مثلث، از وجود منحنی جلوگیری می ­کند. ویلا به عنوان یکی از ویژگی­ های باغ می ­باشد و معمولا در منظر مرکزی مورد توجه قرار دارد. اما دید از پنجره­ ها و درهای ویلا نیز همان قدر اهمیت دارد. نظم و تعادل از اهداف طراحی هستند که قدرت انسان بر طبیعت را نشان می­ دهند. گیاهان آرایش شده به شکل لبه­ های هندسی یا هرس شده همیشه سبز هستند. بنابراین رنگ غالب سبز است.

ویژگی باغسازی ایتالیایی

باغ ­های ایتالیایی به طور کلی فاقد گل هستند. اگر گل داشته باشند، معمولا در دسته ­های پراکنده در مناطق مختلف و یا در بسترهای متراکم در اطراف یک گیاه مرکزی بلند یا مجسمه پخش ش­ده اند. پیاده ­روهای ماسه ­ای یا سنگی، حیاط­ ها و دیوارها، به جای چمن ­های وسیع که در باغ ­های انگلیسی وجود دارد، از عناصر شاخص باغ ایتالیایی است.

ویلاها بر روی تپه ­ها در حومه یا دامنه ­های کوه قرار داشتند که نه تنها دیدهای خوبی را ارائه می­ دادند، بلکه فضای خنک تری ایجاد می کرد و از مالاریا که در دره­ ها وجود داشت در امان نگه داشته می ­شد و ناخودآگاه از طاعون که در حومه شهرها و پایین شهر تلفات زیادی داشت دور نگه داشته می­ شد. از آنجا که باغ به عنوان بخش فرعی خانه در نظر گرفته می­ شود، به همان شیوه، با مقدار زیادی از هنر باشکوه و مجلل، تزئین می ­شود. مجسمه­ های خدایان رومی، الهه ­ها و قهرمانان افسانه ­های باستانی رایج هستند. در باغسازی ایتالیایی سایبان، ایوان و عمارت با گل­ های بالارونده مانند ویستریا یا انگور پوشیده شده است.

تراس

تراس ­ها باغ را به بخش ­های مختلفی تقسیم می­ کنند. با نگاه کردن از ویلا به پایین، تراس ­ها یک منظر هنری ایجاد می ­کنند. همیشه یک مسیر رسمی یا تفرجگاهی که به وسیله ­ی لبه ­های هرس شده رسمی مرتب شده اند، وجود دارد. جایی که یک خانواده یا بازدیدکنندگان ممکن است برای دیدن باغ در آن قدم بزنند.

باغ مخفی

باغ های ایتالیایی شامل یک باغ مخفی، یک فضای خصوصی محصور در باغ است. این باغ مخفی با الهام از راهروهای صومعه ­های قرون وسطی است. یک حیاط خلوت که با انگور تزئین شده و یا فقط یک نیمکت خالی و اغلب یک اتاقک، یک غار مصنوعی که با مجسمه و گاهی اوقات مبلمان پر شده است، می ­باشد.

آب

آب یک عنصر اصلی در باغ ایتالیایی در آب و هوای گرم است که ممکن است فقط یک چشمه سنگ مصنوعی باشد. آب نقطه کانونی باغ یا یک استخر انعکاسی را تشکیل می ­دهد. اما بعدا در رنسانس، پیشرفت در هیدرولوژی به این معنی بود که باغ ها به فواره­ ها و آبشارهای باشکوه و با جزئیات بیشتر مجهز شده بودند. عملکرد اصلی آب، آبیاری بود، اما چشمه ­ها، نهرها و حوضچه ها برای ایجاد جذابیت و زیبایی باغ ها افزایش یافت.

عناصر آب در طراحی باغ ایتالیایی در قالب فواره ها گنجانده شده است. آنها معمولا بر اساس یک دایره، یک مربع یا یک چند ضلعی منظم ساخته می شوند. در وسط یک دایره تزئین شده با دو یا سه کاسه بود که از آن آب به داخل حوضه پایین تر کاسه سرازیر می شد. فواره در مرکز دایره یا حوضچه قرار دارند، معمولا در مقابل خانه، اما می توانید آنها را در کنار دیوار قرار دهید.به عنوان مثال، در زیر دیوار حصار.

گیاهان در باغ های ایتالیایی:

در زیر نمونه هایی از گلها و گیاهان بکار رفته در باغ های ایتالیایی توضیح داده شده است.

پیچ گلیسین

بوی شگفت انگیز می دهدو یکی از زیباترین گلهای رونده در فصل بهار می باشد.و در رنگهای سفید و یاسی می تواند باشد. به شدت رشد می کند و روی دیوار ها و پرگولا زیبایی خاصی را جلوه میده. نیاز به برش (در تابستان) و نگهداری قوی دارد. در مواقع سرما ممکن است سرما زده یشود اما بعد از یخ زده گی مجددا به رشد خود ادامه می دهد.

گل رز

باغ ایتالیایی بدون گل رز فایده ندارد! از میان تعداد زیادی از گونه ها ، بهتر است آن دسته از گل هایی را که بوی معطر دارند (مثلا “Casanova” یا “Friesia” بزرگ یا گل های رونده (Heidelberg”) را انتخاب کنید.

“بوته زرشک قرمز مینیاتور”- بربریس

درختچه هایی با مراقبت و نگهداری کم را انتخاب کنید که رشد آن ضعیف باشد.به عنوان مثال Atropurpurea Nana قرمز برگ، زرد برگ “ماریا”

اسطو خودوس

در هوای گرم، عطری قوی و بیسار مطبوع خواهد داشت. در انواع رنگ های آبی، بنفش، سفید و صورتی موجود می باشد اسطوخدوس خورشید و نور، خاک نفوذپذیر را دوست دارد. برای رشد بهتر این گیاه در فصل بهار نیاز به هرس دارد.

مشخصات باغ های ایتالیایی
  • باغ مشجر با یک ساختمان زیبا در وسط و ناحیه بالای باغ
  • معابر پوشیده از سنگ ریزه , گوش ماهی و صدف
  • مجسمه بزرگی وسط آب یا مقابل عمارت
  • تراس در جلوی عمارت
  • گل کاری در حاشیه معابر
  • معماری خاص در ساختن عمارت
  • پله کان وسیع با ارتفاع کم پله ها
  • فواره های بسیار زیبا در تعداد فراوان در باغ
  • استخر های بزرگ به شکل مربع , مستطیل و سنگ های تراشیده در اطراف و فواره سنگ در وسط
  • باغ ایتالیایی کلاسیک بسیار هندسی بوده است . یعنی در طراحی آن کل منطقه را به مربع های مختلف تقسیک بندی می کردند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی